Monday 28 November 2011

CHARACTERISTIC OF MALAY RESERVE LAND


The followings are the essential characteristics which is common and applicable to malay reserve land in all the nine states in Peninsular Malaysia.
(Berikut adalah ciri-ciri penting yang digunakan secara menyeluruh mengenai tanah reseb melayu di sembilan negeri-negeri di Semenanjung Malaysia)

1)           1) Restrictions against alienation (Sekatan terhadap pemberimilikan)
This is a restriction impose against the State Authority. Atlthough S43 NLC give power to the State Authority to alienate land to 5 categories of people, bodies or corporations. However this provision cannot be use in Malay Reserve Land.  The State Authority have to refer to the Malay Reservation Enactments to determine who can receive land under this situation.
(Ini adalah merupakan sekatan yang dikenakan terhadap kerajaan negeri. Walaupun S43 KTN memberikan kuasa kepada kerajaan negeri untuk memberimilikan tanah kepada 5 kategori orang, badan atau syarikat/perbadanan tetapi peruntukkan ini tidak boleh digunakan terhadap tanah reseb melayu.  Kerajaan negeri mesti merujuk kepada Enakmen Reseb Melayu untuk menentukan siapa boleh menerima tanah dalam keadaan ini.)

2)                2) Restrictions against dealing (Sekatan terhadap urusniaga)  
Land which have been alienated, the owner can conduct dealings (transfer, charge, lease/tenancy and easement) as prescribe by the NLC.  In malay reserve land this power is limited whereby dealings are only allowed amongst malays.
(Tanah yang telah diberimilik, pemilik boleh melakukan urusniaga (pindahmilik, gadaian, pajakan/sewaan dan ismen) sepertimana diperuntukkan oleh KTN. Mengenai tanah reseb melayu kuasa ini telah dihadkan di mana urusniaga hanya dibolehkan dikalangan orang melayu.)
  
3)      Built-in device (Mengadakan peruntukkan)
All malay reservation enactment contain provision whereby list of financial institutions which is deemed to be ‘Malays’ and enabling them to receive malay reserve land as security.
(Kesemua enakmen tanah reseb melayu di negeri-negeri mengandungi peruntukkan mengenai senarai institusi kewangan yang dianggap sebagai melayu untuk membolehkan tanah digadai kepadanya.)

4)      Room for revocation (Ruang untuk pembubaran)
Ruler in Council possesses the power to  (1)alter boundaries of any malay reservation land or (2)revoke declaration of a malay reservation either whole or any part thereof or (3) include any land in a malay reservation.
(Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri memiliki kuasa samada (1) mengubah sempadan mana-mana tanah reseb melayu atau (2) membubarkan peristiharan reseb melayu keseluruhannya atau sebahagian atau (3) memasukkan mana-mana tanah sebagai reseb melayu.)

5)      Other general restrictions (Sekatan umum yang lain)
Apart from the principal restrictions, other general restrictions such as creation of a trust in favour of non-malays, dealings by non-malay attorneys, attachments in execution, vesting in Official Assignee and lodgement of caveats by non-malay is not allowed.
(Selain dari sekatan yang utama, sekatan umum yang lain seperti mengujudkan amanah untuk kepentingan bukan melayu,  urusniaga oleh wakil  bukan melayu,  penyitaan melalui perlaksanaan,  jatuh hak kepada pegawai pemegang harta dan kaveat oleh bukan melayu tidak dibenarkan.)
 6         
6          6)     Sanctions for infringement (Kebenaran untuk pelanggaran undang-undang)
Sections 340 NLC will be inoperative when dealings of malay reserve land is being conducted with non malays whereby the non malay cannot claim indeafeasibility of title. While in Kedah & Perlis forfeiture proceedings may be exercise once dealings with non malays is done. This clearly against S46 NLC and the Constitution of Malaysia.

(S340 KTN tidak terpakai bila melibatkan urusniaga tanah reseb melayu yang dibuat oleh orang bukan melayu dimana mereka tidak boleh menuntut bahawa hak mereka tidak boleh disangkal. Sementara di Kedah dan Perlis tindakan penyitaan boleh dibuat jika berlaku urusniaga seumpamanya.  Ini jelas bertentangan dengan S46 KTN dan Perlembagaan Malaysia.)

7)         7)   Reference to the Ruler in Council (Rujukan ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri)

If there is doubt as (1) who is to be consider as ‘malay’ or (2)how the eactment is to be operated or (3) manner the enactment is to be carried into effect than all this question shall be referred to the Ruler in Council. This decision cannot be questioned or revise by any court.

Jika ujudnya kekeliruan mengenai  (1) siapakah yang boleh dianggap sebagai melayu atau (2)bagaimana cara pengendalian enakmen atau (3)bagaimana hendak melaksanakan keberkesanan enakmen maka persoalan ini mesti dirujuk kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri. Keputusannya tidak boleh dipersoalkan atau disemak oleh mana-mana mahkamah.

No comments:

Post a Comment